Podczas XIII Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich, który miał miejsce 22 maja w Centrum Nauki Kopernik, omówiono tematy związane z elektromobilnością, inteligentnym planowaniem przestrzeni miast, technologiami smart city oraz komunikacją między mieszkańcami a władzami samorządowymi. Wszystkie te kwestie są kluczowe dla ulepszenia jakości transportu miejskiego, który jest jednym z najważniejszych aspektów życia mieszkańców Warszawy.

Wiceprezydent Warszawy, Renata Kaznowska, podczas otwarcia Kongresu podkreślała, jak ważne jest dla miasta słuchanie głosu swoich mieszkańców i dbanie o ich potrzeby w zakresie komunikacji miejskiej. Modernizacja taboru, rozwijanie sieci połączeń oraz poprawa komunikacji z mieszkańcami to tylko niektóre z działań podejmowanych w tym celu. Ostatnie badania pokazują, że aż 75% warszawiaków uważa publiczny transport za najlepszy sposób poruszania się po stolicy.

Kaznowska podkreśla również znaczenie wykorzystania nowych technologii w transporcie publicznym. Innowacyjne rozwiązania, takie jak inteligentne systemy zarządzania transportem, aplikacje mobilne, czy platformy e-usług pozwalają miastom na efektywniejsze zarządzanie swoimi zasobami, zwiększanie bezpieczeństwa publicznego, ulepszanie komunikacji z mieszkańcami i minimalizację negatywnego wpływu na środowisko.

Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, podczas Kongresu mówiła o tym, co powinien oferować nowoczesny transport publiczny. Według niej, powinien on być ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny, a przede wszystkim powinien spełniać potrzeby użytkowników. Oznacza to zapewnienie komfortu, szybkości, dostępności do informacji o rozkładach jazdy oraz możliwości płatności za bilet w formie elektronicznej.

Podczas Kongresu omówiono również kwestię ochrony danych osobowych w nowych systemach biletowych, które zakładają bezgotówkową płatność za przejazdy. Stolica planuje wprowadzenie takiego systemu, który ma wspierać trend rosnącej liczby osób korzystających z płatności bezgotówkowych. Przy tworzeniu nowego systemu biletowego korzystano z doświadczeń innych miast i słuchano potrzeb mieszkańców, którzy oczekują prostych i szybkich płatności.

Wśród uczestników debaty byli także przedstawiciele Fundacji Polska Bezgotówkowa, którzy zwrócili uwagę na konieczność edukacji pasażerów przy wdrażaniu nowego systemu płatności za przejazdy. Wprowadzenie nowych technologii musi uwzględniać okres przejściowy, podczas którego klienci mogą się przyzwyczaić do nowych rozwiązań i uniknąć potencjalnych problemów związanych z ich obsługą.