Począwszy od 1 lipca, stołeczna strefa czystego transportu (SCT) stanie się rzeczywistością. Wprowadzenie SCT ma na celu zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza w mieście, co przyczyni się do poprawy zdrowia mieszkańców. Strefa obejmie większą część Śródmieścia oraz niektóre fragmenty sąsiednich dzielnic.
W ramach nowych przepisów, nie będą mogły do niej wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które są starsze niż 27 lat lub nie spełniają normy Euro 2. Podobne obostrzenia dotyczą pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 4 lub mają ponad 19 lat.
Według informacji przekazanych przez Ratusz, obostrzenia te będą stopniowo zaostrzane co dwa lata. Od roku 2026, pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) muszą spełniać normę Euro 3 lub były produkowane nie wcześniej niż w 2000 roku. Tymczasem pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) będą musiały spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku.
W pierwszym etapie wprowadzenia SCT, nie spełnia wymogów tylko około 3% pojazdów poruszających się po Warszawie.
W razie odmowy, istnieje możliwość ubiegania się o wyłączenie. Wymogi dla osób fizycznych to między innymi zamieszkiwanie i odprowadzanie podatków w Warszawie, posiadanie statusu seniora, europejskiej karty parkingowej lub posiadanie pojazdu specjalnego lub historycznego. Możliwość ubiegania się o wyłączenie mają również firmy mające siedzibę lub rozliczające podatki w stolicy.
W dwóch pierwszych etapach wprowadzenia SCT, mieszkańcy Warszawy płacący tu podatki są zwolnieni z konieczności spełniania wymogów. Regulacje zaczynają obowiązywać ich dopiero od stycznia 2028 r., kiedy to nie będą mogli jeździć po strefie pojazdem Diesla starszym niż 14 lat ani pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Wyjątek obowiązuje dla osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. W przypadku seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat) i które były właścicielami swoich pojazdów przed 1 stycznia 2024 r. wprowadzono dodatkowy wyjątek.
Dodatkowe wyłączenia przewidziane są dla służb, osób niepełnosprawnych, autobusów szkolnych, pojazdów zabytkowych i historycznych oraz pojazdów specjalnych jak karawan czy pomoc drogowa. Gmina ma prawo do udzielenia zgody na okresowy wjazd do strefy – maksymalnie czterokrotnie w ciągu roku.
Wnioski o wyłączenie można składać przez internet. Po spełnieniu wymogów otrzymuje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie prawa do wjazdu do SCT.
Granice strefy wyznaczają główne drogi i linie kolejowe: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna oraz tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice wyznaczające granice SCT nie są objęte strefą.