Rozpoczęło się uruchomienie dwóch potężnych tarcz TBM, które mają na celu drążenie tuneli dla nowego odcinka linii metra M2 w dzielnicy Bemowo w Warszawie, dokładnie na Karolin. Postęp prac związanych z tym projektem będzie można obserwować online. Zgodnie z harmonogramem, prace te mają zakończyć się w drugim kwartale 2025 roku. Dziś prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, ogłosił rozpoczęcie budowy tuneli.

Tarcze TBM, nazwane na cześć Anny i Krystyny, ważące 650 ton każda, zostały umieszczone pod ziemią na budowanej stacji metra Karolin miesiąc temu. Aktualnie jest czas na następny etap – uruchomienie tych maszyn, które są już gotowe do rozpoczęcia prac.

Prezydent Rafał Trzaskowski przedstawił dzisiejsze wydarzenia jako spektakularny początek prac nad trzema ostatnimi stacjami na odcinku Bemowo linii metra M2, która ma być gotowa do użytku w 2026 roku. W ten sposób zostanie zakończona budowa linii M2, a kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km z 42 stacjami.

Wielkie projekty jak ten, obejmujące budowę kolejnych stacji i linii metra, wymagają wsparcia finansowego z funduszy unijnych. Obecnie projekt jest oceniany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli przejdzie pomyślnie proces oceny, Warszawa otrzyma znaczne fundusze z Unii Europejskiej – aż 1 miliard 125 milionów zł na rozbudowę metra – stwierdziła Agnieszka Marciniak z CUPT.

Na stacji metra Karolin trwają prace nad konfiguracją systemów obu tarcz TBM, w tym elementów mechanicznych, elektronicznych i hydraulicznych, które zapewniają prawidłowe i bezpieczne działanie pod ziemią. Następnie przeprowadzone zostaną końcowe testy urządzeń. Jeżeli zakończą się one sukcesem, tarcze będą mogły rozpocząć pracę już w sierpniu. Każda z nich będzie miała do pokonania ponad trzy kilometry trasy – od stacji Karolin aż po stację Lazurowa, gdzie budowa połączy się z już funkcjonującym odcinkiem linii M2 przy stacji Bemowo.

Planowany bemowski odcinek drugiej linii metra obejmuje trzy zaprojektowane stacje na prawie czterokilometrowym odcinku. Stacja C3 Lazurowa zostanie zbudowana na południowo-wschodniej stronie skrzyżowania ulic Lazurowej i Górczewskiej, pomiędzy pętlą tramwajową a ulicą Lazurową. Stacja C2 Chrzanów będzie usytuowana pod ulicą Rayskiego, w rejonie skrzyżowania ze Szeligowską. Natomiast stacja C1 Karolin znajduje się pod ulicą Sochaczewską, na północ od skrzyżowania z Połczyńską. Za nią powstaje zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich oraz stacji techniczno-postojowej jest planowane na rok 2026. Przebieg prac obu maszyn będzie prezentowany na stronie Metra Warszawskiego i aktualizowany co tydzień, w każdą środę, gdzie będzie można sprawdzić, jaką dystans pokonały i gdzie się obecnie znajdują.