Dziś oficjalnie rozpoczęły się prace remontowe na torowisku przy ulicy św. Jacka Odrowąża, prowadzone przez Tramwaje Warszawskie. W związku z przeprowadzanymi pracami, jezdnia będzie częściowo zwężana. Z tego powodu komunikacja tramwajowa ograniczyła swoje trasy do ronda Żaba, a pasażerów obsługuje komunikacja zastępcza. Przewiduje się, że prace remontowe potrwają do końca czerwca.
Renowacja torów ma na celu zapewnienie sprawnego dojazdu do nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu, której budowa jest na ukończeniu. Zajezdnia ta roztacza się na powierzchni blisko 12 hektarów i po jej ukończeniu będzie mogła pomieścić ponad 150 tramwajów. Jest to najbardziej zaawansowane technologicznie miejsce postojowe dla tramwajów w Polsce i w tej części Europy, gdzie pracować będzie ponad 400 osób.
Zajezdnia jest niezbędna ze względu na ciągłą ekspansję warszawskiej sieci tramwajowej. W chwili obecnej, w stolicy planowane jest utworzenie ponad 11 kilometrów nowych tras tramwajowych. Trasa na Kasprzaka jest już gotowa, a w najbliższych tygodniach ruszy tramwaj wzdłuż Gagarina. Po wakacjach pasażerowie będą mogli dojechać do Wilanowa, a w przyszłym roku na Stegny. W planach jest również budowa tramwaju na Rakowieckiej i do stacji Warszawa Zachodnia. Tramwaje z nowej zajezdni na Annopolu będą obsługiwały te trasy.
Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w 16 kilometrów torów oraz 100 zwrotnic, z których aż 70% będzie obsługiwane automatycznie przez inteligentny system zarządzania. Pierwsza w Polsce, zajezdnia ta będzie zasilana przede wszystkim energią odnawialną – pompami ciepła i ogniwami słonecznymi. Planowane jest również gromadzenie wody w zbiornikach i jej wykorzystywanie do celów utrzymania czystości placów, pojazdów, spłukiwania toalet i nawadniania terenów zielonych.
Zajezdnia zostanie otoczona zielenią. Niektóre obiekty oraz ekrany akustyczne pokryte będą pnączami, a zaplanowano także nasadzenie drzew, krzewów i rozchodników. Tereny zielone stanowić będą około 20% powierzchni całej zajezdni.
Przeniesienie tramwajów i przenosiny pracowników do nowej zajezdni planowane są na okres wakacji.
W związku z remontem torowiska na ulicy Odrowąża, kierowcy muszą spodziewać się utrudnień. Prace będą prowadzone etapami, począwszy od ronda Żaba, aż do samej zajezdni. Przewiduje się, że każdy etap potrwa około dwóch tygodni. Zostaną wprowadzone czasowe zamknięcia lewego pasa na nitce prowadzącej w kierunku ulicy Matki Teresy z Kalkuty. Na skrzyżowaniu ze Staniewicką i Pożarową jezdnia zostanie zwężona do dwóch pasów – prosto i w lewo, a na skrzyżowaniu z ulicą Matki Teresy z Kalkuty – prosto oraz prosto i w prawo.
Remont torowiska wiąże się również ze zmianami dla pasażerów komunikacji miejskiej. Tramwaje linii 1, 3, 4 oraz 25 kursują teraz tylko do ronda Żaba, gdzie następuje zmiana numeru linii i dalsza podróż następuje trasą innej linii.
Podczas trwania prac remontowych, trasa autobusów linii 234 została wydłużona do stacji M2. Autobusy tej linii jeżdżą teraz swoją trasą do Daniszewskiej, a następnie przez Annopol, Rembielińską i Kondratowicza do pętli przy metrze Bródno. Została również uruchomiona autobusowa linia zastępcza Z-1.