Firma Tramwaje Warszawskie zakończyła wyboru najlepszej oferty w przetargu na stworzenie projektu trasy tramwajowej na wschodniej Białołęce. Mieszkańcy tej części miasta długo oczekiwali na tę inwestycję, której prace mają się rozpocząć w 2028 roku.
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, poinformował, że kolejnym istotnym etapem dla Zielonej Białołęki jest wybór firmy odpowiedzialnej za projekt trasy. Wybor padł na firmę Voessing Polska sp. z o.o., która będzie odpowiedzialna za wykonanie prac projektowych i uzyskanie niezbędnych pozwoleń i dokumentacji administracyjnej, włączając w to pozwoleń na budowę. Do 2028 roku planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych, które są kluczową inwestycją transportową dla mieszkańców tej dzielnicy.
Sfinalizowanie umowy na budowę nowego odcinka tramwajowego w Warszawie nastąpi po zakończeniu formalnych procedur, które mogą obejmować odwołania od wyników przetargu. Wybrany wykonawca przygotuje pełen zestaw dokumentacji projektowej umożliwiającej realizację robót budowlanych oraz uzyska wymagane pozwolenia na rozpoczęcie prac.
Planowana trasa tramwajowa będzie miała niemal 6,5 km długości. Zaczyna się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, a następnie biegnie ulicami św. Wincentego i Głębocką. Dalej przechodzi kilometrowym wiaduktem nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Kończy się na terenie rezerwy przy Szkole Podstawowej nr 112 na ulicy Zaułek, gdzie zostanie zbudowana pętla autobusowo-tramwajowa. Ta trasa zapewni połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza, umożliwiając kursowanie tramwajów co 2-3 minuty. Czas podróży z pętli na ul. Zaułek do stacji metra Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego – około 30 minut.
Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał około 42 miesięcy na realizację zamówienia. Pierwszym krokiem będzie analiza możliwości komunikacyjnych dla połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Następnym krokiem będzie opracowanie projektów budowlanych, w tym projektów architektoniczno-budowlanych i wykonawczych dla trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury. Wykonawca będzie odpowiedzialny również za opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji administracyjnych zezwalających na rozpoczęcie prac budowlanych, w tym raportu z ponownej oceny wpływu inwestycji na środowisko.
Cały proces realizacji zamówienia obejmuje nie tylko opracowanie dokumentacji projektowej, ale także załatwienie wszystkich formalności administracyjnych – wydanie decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najbardziej czasochłonnym etapem może być procedura ponownej oceny wpływu inwestycji na środowisko.
Realizacja robót budowlanych jest planowana na lata 2028-2030, po zakończeniu procedur związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej i uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych. Trwają prace nad zapewnieniem finansowania tej budowy.