Planowana na rok 2026, pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy Polski, umożliwi podróżowanie z Ochoty do Dworca Zachodniego. Właśnie zostały sfinalizowane formalności związane z umową na budowę tej trasy. Przewiduje się, że realizacja tej inwestycji rozpocznie się za dwa miesiące. Szacuje się, że z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 milionów pasażerów rocznie.
Zgodnie ze słowami Rafała Trzaskowskiego, Warszawa dąży do pozycji najbardziej komunikacyjnie rozwiniętej stolicy. Te plany popierają europejskie rankingi, które umieszczają warszawski transport publiczny na bardzo wysokim miejscu. Stałe inwestycje w ten sektor to dowód na determinację miasta – otwarto już 11 stacji metra i kontynuowane są prace nad kolejnymi dwoma liniami. Budowa podziemnej trasy tramwajowej na Dworzec Zachodni jest częścią tego planu. Prace nad tym projektem mają potrwać około 26 miesięcy, co oznacza, że już w 2026 r., mieszkańcy Warszawy będą mogli korzystać z tego połączenia. Trzaskowski zapowiedział również dalsze inwestycje w infrastrukturę tramwajową w stolicy, w tym planowane otwarcie linii tramwajowej na ul. Kasprzaka oraz nowej linii do Wilanowa.
Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km, w tym 500 metrów tunelu, ma na celu umożliwić szybki i wygodny dojazd do Dworca Zachodniego. Przewiduje się, że czas podróży z ul. Grójeckiej wyniesie jedynie 5 minut, a z Metra Politechnika – 15 minut. Mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia będą głównymi beneficjentami tej inwestycji. W przyszłości komfortowy dostęp do dworca Warszawa Zachodnia uzyskają również mieszkańcy Woli, Wilanowa i Bemowa.
Planowanym punktem początkowym nowej trasy będzie Dworzec Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie podziemny przystanek tramwajowy. Przystanek ten zostanie połączony z dworcem za pomocą przejścia podziemnego. Tramwaj będzie poruszał się tunelem o długości około 500 metrów, znajdującym się pod parkiem Pięciu Sióstr.
Pomimo że idea skomunikowania Ochoty i Woli jest kluczowa dla planów miasta, najważniejszym celem jest stworzenie komunikacyjnego węzła na Dworcu Zachodnim. To miejsce ma stać się dużym, wielofunkcyjnym węzłem transportu publicznego, łączącym różne środki transportu. W dłuższej perspektywie linia ta będzie łączyć Dworzec Zachodni z Wolą i dynamicznie rozwijającym się osiedlem Odolany.
Podziemny przystanek tramwajowy będzie składał się z dwóch peronów, podobnych do tych znajdujących się na stacjach metra. Różnica tkwi w wysokości peronów – podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Dużą zaletą dla pasażerów będzie możliwość bezpośredniej przesiadki z tramwaju do pociągu, bez konieczności opuszczania budynku dworca.
Zakres inwestycji obejmuje również budowę nowych tras tramwajowych o łącznej długości ponad 11 kilometrów, które mają przebiegać m.in. wzdłuż ulic Kasprzaka, Gagarina, do Stegny i Wilanowa. Prócz tego, planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Wykonawca tej inwestycji to konsorcjum firm ZUE i Fabe, które będą miały 26 miesięcy na przeprowadzenie całej budowy.
Prezydent Warszawy podkreśla, że transport publiczny jest priorytetem dla miasta. Obecnie w Warszawie działa 23 linie tramwajowe o łącznej długości 324 km. W godzinach szczytu na trasy wyjeżdża 400 składów. W 2023 roku tramwaje przewiozły blisko 250 mln pasażerów, przejeżdżając przy tym blisko 50 mln wozokilometrów.