Transport publiczny w Warszawie, jedną z największych metropolii w Polsce, odnotował w 2024 roku znaczący wzrost liczby pasażerów. Konkretnie, korzystało z niego przeszło 956 milionów osób, co stanowi wzrost o ponad pół miliona osób w porównaniu do poprzedniego roku. Dla kontrastu, PKP Intercity przewiozło na terenie całego kraju „zaledwie” 78,5 miliona pasażerów.

Tendencja wzrostowa jest zauważalna od kilku lat. W 2024 roku pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP), obejmującymi autobusy, tramwaje, pociągi metra oraz Szybką Kolej Miejską (SKM) i pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD), dokonano prawie miliarda przejazdów. Co więcej, szynowy transport naziemny odnotował największy wzrost liczby pasażerów.

Autobusy pozostają jednak liderem pod względem ilości przewiezionych osób, pomimo spadku o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Jak pokazują dane, na ten środek transportu zdecydowało się 447 milionów pasażerów. Na drugim miejscu uplasowały się tramwaje z wynikiem ponad 252 milionów pasażerów, co oznacza wzrost o 2% w stosunku do 2023 roku. Metro zaś przewiozło prawie 197 milionów pasażerów, notując spadek o 2%.

Widać również duży wzrost popularności Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), która odnotowała aż 19% więcej pasażerów niż rok wcześniej – skorzystało z niej ponad 18 milionów osób. W przypadku Kolei Mazowieckiej i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD), które obsługują ofertę wspólnego biletu, z usług tych przewoźników skorzystało ponad 41 milionów osób, co stanowi wzrost o 7% w porównaniu do roku poprzedniego.

Warszawski Transport Publiczny odnotował również wyższą sprzedaż biletów – sprzedano ich ponad 115 milionów, co stanowi wzrost o prawie 1,8% w porównaniu do roku 2023. Szczególne zainteresowanie pasażerów wzbudziły bilety jednorazowe, których sprzedano o 3,2% więcej, oraz bilety długookresowe na 90 dni, których sprzedaż wzrosła o ponad 10%.

Dodatkowo, widać zdecydowany trend do korzystania z aplikacji mobilnych do zakupu biletów. Pasażerowie nabyli w nich ponad 46,3 miliona biletów, podczas gdy w biletomatach stacjonarnych sprzedano ponad 32,3 miliona biletów, a bezpośrednio w pojazdach – 24,7 miliona.

Wreszcie, Warszawski Transport Publiczny odnotował rekordowe wpływy do budżetu miasta z tytułu sprzedaży biletów, które wyniosły prawie 886 milionów złotych. Łączne wpływy „komunikacyjne” do budżetu miasta wyniosły ponad miliard złotych – czyli pokryły prawie 29% kosztów usług przewozowych.

Podsumowując, 2024 rok okazał się niezwykle udany dla transportu publicznego w stolicy Polski. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, planowane są dalsze inwestycje w rozbudowę sieci komunikacyjnej, zakup nowych pojazdów i wprowadzenie nowego systemu biletowego. Celem jest przyciągnięcie jeszcze większej liczby pasażerów w przyszłym roku.