Linia M4, przyszły dodatek do warszawskiego systemu transportowego, połączy dzielnice Tarchomin i Wilanów na trasie długiej 26 km, na której znajdować się będzie 23 stacje. Wyznaczony dofinansowanie z budżetu miasta na prace przedprojektowe dla tej linii wynosi 56 milionów złotych.

Rozwój komunikacji miejskiej to jedna z kluczowych priorytetów stołecznego rządu. W ciągu bieżącej kadencji oddano już do użytku publicznego 11 stacji metra, a kolejne trzy są w trakcie budowy na linii M2. Po zakończeniu prac liczba stacji w Warszawie wzrośnie do 42, a całkowita długość torów metra osiągnie niemal 44 km, mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Nie zamierzamy na tym poprzestać – dodaje. Ostatnio podpisana umowa na projekt trzeciej linii metra oraz przeznaczenie funduszy na prace przedprojektowe dla IV linii pokazują nasze zaangażowanie w tworzenie skutecznej sieci miejskiego transportu.

Rada Miasta Warszawy zatwierdziła dzisiaj alokację środków finansowych na prace przedprojektowe IV linii metra w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta. Kwota zadedykowana na ten cel wynosi 56 milionów złotych.

Planowana linia M4 będzie przechodziła przez dzielnice Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów. Wszystko to jest zgodne z założeniami masterplanu dla Warszawy na rok 2050. Linia M4 ma mieć łącznie 26 km długości i składać się z 23 stacji, w tym dwóch wspólnych dla linii M4/M2 i M4/M3, ośmiu stacji z torami odstawczymi oraz dwudziestu wentylatorni szlakowych.

Dzięki wsparciu finansowemu ze strony miejskich radnych, jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony przetarg na prace przedprojektowe dla całej planowanej IV linii metra. Jest to kluczowy krok w przygotowaniu tej inwestycji do realizacji. Gromadzone podczas tych prac informacje i dokumentacja pozwolą na szczegółowe określenie lokalizacji linii, stacji, wyjść i powiązań z komunikacją naziemną.

Prace przedprojektowe będą miały na celu potwierdzenie możliwości umiejscowienia stacji metra w danym punkcie. Wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za analizę związanych z tym kwestii, takich jak warunki geologiczne, potencjalne kolizje sieci oraz istniejącą lub planowaną zabudowę.

Ważna jest również analiza kolejnych etapów budowy i ich sekwencji, technologii oraz późniejszej eksploatacji linii, takie jak obsługa ruchu pociągów. Linia M4 ma pełnić istotną rolę w systemie komunikacyjnym miasta, łącząc dziewięć dzielnic i pokonując bariery komunikacyjne przecinające miasto. Stworzy również dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego.

Planowany termin zakończenia prac przedprojektowych dla linii M4 to rok 2028.