Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zdecydował o poszerzeniu swojej floty autobusów elektrycznych o dodatkowe 12 pojazdów. Będą to niskopodłogowe autobusy przegubowe, które będą obsługiwały przede wszystkim centrum miasta. Umowa na zakup tych nowoczesnych pojazdów została podpisana z firmą Solaris. Dzięki tej transakcji liczba autobusów zeroemisyjnych kursujących w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego wzrośnie do 174.
Nowo zakupione autobusy to 18-metrowe modele Solaris Urbino Electric, które są napędzane energią elektryczną i mogą pomieścić ponad 120 pasażerów, z czego 39 na miejscach siedzących. Będą to najdłuższe pojazdy dostępne w ofercie Warszawskiego Transportu Publicznego.
Sprawa jest wyjątkowa, gdyż po raz pierwszy w historii miasta, środki na zakup autobusów pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak informuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy, dotychczasowe zakupy realizowane były głównie ze środków własnych stolicy lub funduszy europejskich. Wiceprezydent dodaje, że nowe pojazdy będą własnością miasta i zostaną oddane w dzierżawę Miejskim Zakładom Autobusowym, które będą odpowiedzialne za ich obsługę.
Nowo zakupione Solarisy będą w pełni niskopodłogowe i wyposażone w kilka istotnych udogodnień. Będą miały klimatyzację, miejsca przeznaczone dla osób poruszających się na wózkach, system informacji dla pasażerów oraz system zliczania pasażerów przekazujący dane online. Ponadto każdy z autobusów będzie wyposażony w monitoring oraz blokady alkoholowe dla kierowców.
Autobusy te można ładować na dwa sposoby: za pomocą standardowych złączy we wtyczkach w zajezdniach oraz przy pomocy pantografów na pętlach z ładowarkami. Dodatkowo pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – będą miały przyciski z napisami w alfabecie Braille’a informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich lub obniżenia prawego boku autobusu.
Zdaniem Katarzyny Strzegowskiej, dyrektorki Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy, zakup tak zaawansowanych technologicznie pojazdów jest kolejnym krokiem w procesie wymiany warszawskiej floty autobusowej na zero- i niskoemisyjną. Cel ten ma przede wszystkim zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.
Dostawy nowych autobusów będą realizowane etapami – pierwsza partia zostanie dostarczona jesienią 2024 roku, a pozostałe trzy do końca lutego 2025 roku.
Wszystkie te pojazdy mają wiele zalet, zwłaszcza dla jakości powietrza w Warszawie i komfortu życia jej mieszkańców. Są ciche i nie emitują żadnych spalin, dlatego też zostaną skierowane głównie na trasy prowadzące przez centralne rejony stolicy. Dzięki nim liczba zeroemisyjnych pojazdów obsługujących linie WTP wzrośnie do 174.
Pojazdy będą garażowane w trzech zajezdniach: Woronicza, Ostrobramska i Stalowa – po cztery sztuki każda – skąd będą wyjeżdżać na trasy. Ten układ wynika z umowy przewozowej zawartej z MZA.
Umowa obejmuje również szkolenie załogi – łącznie 25 osób (10 kierowców i 15 mechaników) – które ma na celu zapewnienie prawidłowego, bezpiecznego i ekonomicznego eksploatacji autobusów oraz ich prawidłowej obsługi technicznej.
Stolica uczestniczyła w naborze w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”, organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawski wniosek został pozytywnie oceniony, dzięki czemu miasto otrzymało dofinansowanie do zakupu niskoemisyjnych autobusów.
Koszt zakupu 12 nowych Solarisów wynosi około 51 milionów złotych. Z budżetu miejskiego pokryte zostanie około 12,8 miliona złotych, a reszta pochodzi z dotacji i pożyczki. Bezzwrotna dotacja wyniosła 13,44 miliona złotych i pokryła 35% kosztów zakupu pojazdów. Środki te zostaną przekazane do Warszawy w trzech transzach: 1,120 miliona złotych w 2024 roku; 11,648 milionów i 672 tysiące w 2025 roku. Reszta środków zostanie pokryta z preferencyjnie oprocentowanej pożyczki w wysokości 24,96 miliona złotych. Będzie ona uruchamiana w dwóch transzach: 2,08 miliona złotych w roku 2024 i 22,880 milionów złotych w roku 2025. Spłata pożyczki jest planowana w latach 2026-2036.
Projekt zakupu autobusów dla Warszawy jest dofinansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.