W okresie letnim 2023 roku, a dokładniej w lipcu i sierpniu, na terenie stołecznego węzła kolejowego doszło do szeregu niepokojących zdarzeń. Chodzi o incydenty, podczas których pociągi były kierowane na tory niezgodne z planowanymi trasami według obowiązującego rozkładu jazdy. Mimo intensywnych prac analitycznych prowadzonych przez kilka tygodni przez specjalne komisje kolejowe, nie udało się ustalić systemowych przyczyn tych zdarzeń.

Przywołajmy szczególnie dwa z tych incydentów. Pierwszy miał miejsce 5 lipca, kiedy to skład PKP Intercity pełniący rolę pociągu służbowego został błędnie nakierowany na niewłaściwy tor. Zgodnie z rozkładem jazdy, pociąg ten powinien był skierować się ku stacji Warszawa Olszynka Grochowska. Niestety, w wyniku błędu, skierowano go na tor prowadzący do Warszawy Wawer.

Inny incydent zdarzył się 11 lipca. Tym razem dotyczył on pociągu PKP Intercity IC „Łużyce”, który jechał ze Zgorzelca. Pociąg ten, według planu, powinien był jechać do stacji Warszawy Głównej. W wyniku pomyłki, skierowano go jednak na tor prowadzący do Warszawy Centralnej. Ten incydent wywołał realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Musiano użyć sygnału radio-stop, aby natychmiastowo zatrzymać pojazd.